Czy wiesz, że:
Na terenie województwa mazowieckiego znajduje się 9 parków krajobrazowych:
Brudzeński, Chojnowski, Kozienicki, Mazowiecki, Nadbużański, których tereny znajdują się w całości w województwie mazowieckim oraz Gostynińsko-Włocławski, Bolimowski, Górznieńsko-Lidzbarski i Podlaski Przełom Bugu położone na granicach z innymi województwami. Łączna powierzchnia prawie 173,2 tys. ha,
Na terenie województwa mazowieckiego znajduje się 1 park narodowy – Kampinoski Park Narodowy. Jest to drugi największy park narodowy w Polsce (powierzchnia ok. 38,5 tys. ha).
Najczęściej występującym drzewem w mazowieckich lasach jest sosna.
Lesistość województwa mazowieckiego to zaledwie 23,4% przy średniej krajowej 29,7% (GUS, dane z 2023 roku). Jest to 15 pozycja na 16 województw.
Udział obszarów prawnie chronionych z uwagi na ich atrakcyjność przyrodniczą wynosi prawie 30% powierzchni województwa mazowieckiego – łącznie ponad 1 mln ha.
Na terenie województwa mazowieckiego znajduje się:
- obszar o najwyższym stopniu ochrony – Kampinoski Park Narodowy o powierzchni ok. 38,5 tys
- 189 rezerwatów przyrody o łącznej powierzchni ponad 19,4 tys. ha
- 9 parków krajobrazowych o łącznej powierzchni prawie 173,2 tys. ha
- obszary chronionego krajobrazu o łącznej powierzchni ponad 835,7 tys. ha
- 4109 pomników przyrody
Wycieczki
Uczniowie z klas 1– 8 uczestniczyli w serii wycieczek edukacyjnych do Kampinoskiego Parku Narodowego.
Podczas wycieczek uczniowie mieli możliwość pogłębienia wiedzy w wielu obszarach związanych z przyrodą i jej ochroną: poznali historię powstania Kampinoskiego Parku Narodowego oraz działania na rzecz ochrony unikalnych walorów tego miejsca. Poznali różnice między ochroną ścisłą, czynną i krajobrazową, podkreślając ich znaczenie dla zachowania ekosystemu. Poznali formy ochrony przyrody na terenie województwa mazowieckiego – park narodowy, parki krajobrazowe oraz obszary chronionego krajobrazu, rezerwaty przyrody i pomniki przyrody jako formy ochrony środowiska. Zajęcia uwrażliwiły uczestników na bogactwo gatunkowe flory i fauny Puszczy Kampinoskiej. Omówiono wzajemne zależności między organizmami w lesie oraz rolę lasu w regulacji klimatu. Uczniowie obserwowali poszczególne warstwy lasu: runo, podszyt, korony drzew, poznając ich specyfikę. Zwrócono uwagę na zagrożenia i działania mające na celu zachowanie lasów dla przyszłych pokoleń. Dzieci miały okazję rozpoznawać tropy oraz ślady obecności zwierząt, takie jak nory, wygryzione gałęzie czy pióra. Zajęcia w terenie pomogły uczniom nauczyć się identyfikować podstawowe gatunki roślin w ich naturalnym środowisku.
Udział w zajęciach pozytywnie wpłynął na postawę uczniów, uwrażliwił ich na piękno i walory przyrody oraz wzbudził ich odpowiedzialność za stan otaczającego nas świata. Nawiązanie bezpośredniego kontaktu z przyrodą dostarczyło również wielu pozytywnych emocji i wrażeń, które z pewnością pozostaną na długo w pamięci uczestników.
W ramach działań projektowych przeprowadzono również szereg inicjatyw edukacyjno-promocyjnych: konkursy plastyczne oraz konkurs fotograficzny dot. zwiększenia świadomości uczniów i ich otoczenia w zakresie potrzeb i właściwych metod ochrony przyrody, promocji gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową występujących na terenie parków krajobrazowych oraz obszarów chronionego krajobrazu położonych w graniach województwa mazowieckiego.
Konkurs fotograficzny „Puszcza w moim obiektywie”
Konkurs plastyczny „Tworzę kulturę, chronię naturę”
Konkurs plastyczny „Rośliny i zwierzęta pod ochroną”
Materiały do pobrania:
„Edukacja przyrodniczo-leśna uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim” projekt realizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Podstawowej nr 1.
Zadanie publiczne dofinansowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego